Komma igång med träning

En av de saker vi kan göra för att bibehålla eller förbättra hälsan är att träna. Vi har säkert alla hört rekommendationen om 30 minuters träning varje dag, men det är ju också allmänt känt att inte alla faktiskt gör detta. Vill man ta beslutet att faktiskt vara en av dem kommer här några snabba tips på hur man kommer igång.

En stor utmaning för många är att hitta en träningsform man gillar. Man behöver inte känna att man fullständigt älskar det man håller på med, men en uppskattning för det man gör i stunden kommer verkligen kunna hjälpa en med att etablera en rutin som låter en fortsätta med träningen på lång sikt.

Har man ingen riktig idé om vad detta skulle vara är det rekommenderat att man provar sig fram. Kanske bli medlem på ett gym och prova på några speciella träningspass som professionella tränare håller i eller bara testa sig fram bland de maskiner som finns där.

När man hittat något man känner att man kan hålla på med en längre tid framöver gäller det att titta på de kläder och den utrustning man använder. De flesta som inte riktigt hållit på med träning seriös förr kommer nog vara i behov av nya kläder och ny utrustning. Man ska satsa på rejäla saker men det betyder inte att det måste kosta skjortan. Använd nätbutiker som Sportamore för att hitta bra kläder och utrustning till fördelaktiga priser.

Nu kommer kanske det svåraste för de flesta som precis börjat träna: att göra det regelbundet. Det är svårt att skapa nya rutiner och det gäller att man är väldigt strikt med sig själv den första tiden. Den enda riktigt godtagbara ursäkten man ska tillåta sig själv att använda är sjukdom och skador. Men även när man är skadad går det ofta att träna delar av kroppen som inte är påverkade. Expressen har en lång rad tips på metoder för att hålla motivationen uppe.

Bra att veta om vitaminer

Vitaminer är en mycket viktigt del av vår kost och därmed vår vardag. Människor behöver 13 olika vitaminer för att kroppen ska fungera rätt och må bra. Här tittar vi på lite som man borde veta vad gäller vitaminer.

De 13 vitaminerna hamnar alla i en av två grupper: vattenlösliga och fettlösliga. De vattenlösliga vitaminerna är B (alla åtta) och C och de fettlösliga är A, D, E och K. Denna gruppering kan vara bra att veta då kroppen tar upp och lagrar dessa två grupper på olika sätt.

När vattenlösliga vitaminer tas upp av kroppen stannar de bara kvar ett tag och kommer ut tillsammans med urinen. Normalt sett tar detta mellan 2-3 timmar. Eftersom de är vattenlösliga löses de upp i vatten vid exempelvis matlagning. Tar man inte vara på vattnet försvinner väldigt mycket av vitaminet när man häller bort det. Vill man därför behålla B- eller C-vitaminerna i grönsaker är det kanske bäst att undvika att koka dem i vatten.

Fettlösliga vitaminer kommer istället att lösas upp i fett under matsmältningen. Finns det inget fett närvarande kommer de bara föras ut via tarmen. En väldigt fettsnål kost kan därför resultera i dåligt upptag av fettlösliga vitaminer och resultera i brist av en eller flera av dessa. Alla olika typer av fett kan lösa upp dessa vitaminer. Mer om brist av vitamin kan man läsa på sajten Vitaminbrist.se.

Men när kroppen väl har tagit upp fettlösliga vitaminer stannar de i kroppen längre än vattenlösliga. Detta är på både gott och ont då det ökar risken för överdosering av dessa vitaminer. Eftersom vitaminer ofta säljs som kosttillskott är det mycket viktigt att följa doseringsrekommendationerna ordentligt. De finns där av mycket bra anledningar. För mer information om detta kan man besöka webbutiken Greatlife.se.

För att få i sig alla de 13 vitaminerna är det viktigt att äta en mångsidig och varierad kost. Så fort man utesluter någon livsmedelsgrupp ökar risken att man även går miste om det rekommenderade dagliga intaget av en eller flera vitaminer. På Livsmedelsverket.se kan man läsa hur mycket som rekommenderas av varje typ av vitamin.

Att komma tillbaka på bästa sätt

Ibland blir livet inte som man planerat, det kan fort bli en förändring på grund av sjukdom eller liknande. Vi har många kanske varit anhörig till någon som behöver vård på ett eller annat sätt. Det gäller att komma tillbaka på bästa sätt och få den rehabilitering som fungerar bäst för en.

Det är inte alltid lätt att hitta vilket som är den bästa träningsmetoden för just den sjukdom eller skada som uppstått. Många gånger så kanske det gäller att prova sig fram och se vad som fungerar. Det är alltid bra att få hjälp av kunniga människor som vet vad som är bra för en. Att få träffa en arbetsterapeut innebär att man får hjälp med rätt verktyg för att träna och försöka komma tillbaka till en någonsånär funktionell tillvara. Det kan vara en skada som gjort att det inte går att komma tillbaka hundra procent, men med hjälp av träning så kanske man kommer nära full styrka igen.

Det gäller att hitta rätta motivationen för att påbörja att arbetsträna och få tillbaka så mycket som möjligt av den man tidigare var. Det kan vara psykiskt påfrestande att veta att man aldrig kommer att orka till hundra procent men om man får prata med någon och får hjälp även med detta så kan det bli en lyckad kombination med samtal och fysisk träning. Framförallt när man ser någon form av resultat.

Ge inte upp utan sträva mot en bra rehabilitering och vi hoppas att det som tidigare kändes hopplöst nu kanske får en glimt av hopp och att det kan vara genomförbart.

Det är viktigt att träna inför förlossningen

När man är gravid är det viktigt att man tränar och rör på sig i den mån man orkar och klarar av, att röra på sig regelbundet förbereder dig också bättre för den stundande förlossningen.

En graviditet kan få oss att tappa ork, ha ont och må illa och då är det kanske svårt att finna motivation att också röra på oss. Men det är viktigt att vi rådfrågar våran barnmorska och informerar de om allmäntillståndet så att sjukvården inte skulle missa om det föreligger något allvarligt. Men en graviditet kan vara påfrestande och ibland får vi bara finna oss i vårt öde.

Har du en graviditet som du mår bra i så ska du verkligen nyttja de möjligheter som du har och se till så att du är så väl förberedd som möjligt inför förlossningen, en förlossning är en av livets tuffaste matcher och det gäller att vara stark. På internet kan du enkelt hitta träningsvideor som är anpassade för gravida och dessutom är de gratis, titta på Youtube du med och hitta din favorit träningsvideo så kan du komma igång på än gång.

Huden, håret, tänderna och matsmältningen är bara några av de saker som kan komma ur balans i samband med en graviditet. Återigen är det då fantastisk att vi har internet att tillgå där vi kan hitta allt i från tips på bra kroppsvård för gravida, kosttillskott och massa andra läsvärda rekommendationer som kan hjälpa till med att göra graviditeten lättare att ta sig igenom.

Slit inte på håret i onödan

Att hålla ett snyggt hår kan minst sagt vara en utmaning ibland. Det finns så mycket man kan göra och så många produkter att använda att man går till överstyr ibland. Men samtidigt kan man ha blivit felinformerad om att det man gör är bra för håret, eller bara inte vet att vissa saker är dåligt för håret.

Borsta håret långsamt

Att hugga tag i borsten och svepa snabbt genom håret gång på gång är inte det håret faktiskt behöver för att se snyggt ut. Det är mycket bättre att ta långsammare drag, och börja dessutom med topparna. Borsta dock inte för länge, för även detta kan slita på håret.

Använd rena borstar

Att rengöra borsten är för många något som inte inkluderar mer än att ta bort håret som sitter där. Men det gör inte borsten ren. En smutsig borste kan lätt lämna spår av smuts, olja, gamla stylingprodukter och svett efter användning. För att rengöra borsten kan man använda vanligt schampo eller vatten med lite bakpulver i.

Använd färre produkter

Att blanda en mängd olika produkter i håret är inte heller en väldigt bra idé. Det kan till och med bli så att effekt av vissa produkter inte fås för att de blockeras eller motverkas av andra. Satsa på färre produkter, men använd lite mer skonsamma och högkvalitativa för ett bättre resultat.

Torka håret rätt

Handduken är ju vårt första redskap när vi ska torka håret. Saken är dock den att frotté inte är det bästa för håret och friktionen från detta material kan lätt skada topparna. Att torka håret med en gammal t-shirt av bomull är faktiskt mycket bättre. Har man dock inte tillgång till något annat än en vanlig handduk bör man åtminstone inte gnugga håret torrt utan endast klämma och krama ut vattnet försiktigt. Undvik för övrigt även att sova med blött hår.

Rätt smycken för din hud

Vi svenskar köper ganska mycket smycket och assecoarer och använder det också ganska flitigt i vårt vardagliga liv. Numer har klädbutikerna också börjat med assccoarer som håller ett förhållandevis lågt pris om du jämför med priserna i guldaffären.

Faktum är att äkta guld och silver är tidlösa och kommer inte sällan med livstidsgarantier, det här om något motiverar priserna. Du som har en överkänslighet mot nickel ska verkligen vara noga med vilka material du använder dig av. Att ignorera nickelallergi kan leda till långdragna och besvärliga symtom.

Har du nickel och men också ett stort intresse för unika och snygga smycken då kan du med fördel botanisera i det breda utbud som finns hos Milasilver. Här finns ett noggrant utvalt sortiment med smycken från flera skandinaviska varumärken, stilrena och tidlösa smycken när de är som bäst.

Som du säkert känner till så är huden ett väldigt utsatt organ, det är viktigt att vi tillgodoser hudens behov av underhåll och omvårdnad så att den kan bibehålla sin motståndskraft på bästa sätt. Vill du lära dig mer om hur du vårdar din hud på ett effektfullt sätt så kan du hitta läsvärda tips och information på Hudspecialisten, smycken gör sig bättre på en frisk och välvårdad hud.

Snart är den mörka och kalla vintern förbi och våren gör sitt intrång, växter och blomster kommer till liv och människor lever upp av allt det ljus som vi längtat så länge efter. Självklart ska man njuta av solen den korta period som den är här och värmer oss, men det är viktigt att aldrig bortse från att använda solskydd. Redan på våren är det viktigt att skydda huden och ögonen från det starka solljuset. På ditt apotek kan de hjälpa dig med att hitta rätt solskyddsfaktor för din typ av hud och livsstil.

Kroppsvård för gravida

Under graviditeten förändras kroppen en hel del, både till det yttre och det inre. Vill man hålla god kroppsvård under graviditeten behöver man veta ett och annat om hur kroppen påverkas.

Först lite grundläggande om kroppsvård överhuvudtaget. Huden har en fantastisk förmåga att plocka upp näringsämnen som hela kroppen kan dra nytta av. Men detta är också ett varningens ord då den lika gärna kan absorbera mindre bra kemikalier man kan utsättas för. Under graviditeten betyder detta även att fostret riskerar att påverkas av det man använder på kroppen.

Huden är ett område som blir extra utsatt under graviditeten och många upplever en rad olika besvär med allt från klåda till bristningar. Det är då bra att satsa på produkter som specifikt försöker tackla dessa problem istället för de vanliga kroppsvårdsprodukterna man använder annars. Ett tips är att vända sig till en specialistbutik som fokuserar just på sådant man behöver under graviditeten.

Bristningar i huden uppstår bland annat då huden sträcks snabbare än den tiden det tar att anpassa sig och bilda ny hud. Produkter som behandlar bristningar finns det ingen brist av på marknaden idag, men det finns väldigt lite som visar att man kan behandla bristningar och få dem att försvinna när de väl dykt upp. Det kan dock vara fördelaktigt att regelbundet smörja in sig med en passande kräm eller olja för att förbättra hudens elasticitet.

Klåda är något väldigt vanligt under graviditeten och något som vanligtvis uppkommer mellan vecka 30 och 32, men kan uppstå tidigare. Tillsammans med klåda kan röda papler uppstå på kroppen. Detta är då speciellt vanligt på yttersidorna av armar och ben. Ibland kan klåda vara ett tecken på på en sjukdom i gallgångarna och levern, men det är ovanligt och ofarligt, vilket är varför blodprover kan behövas ta för att utesluta detta. Behandlingen består då av att använda kortisonsalvor eller allergimedicin.

Ta bort generande hårväxt

 

Generande hårväxt är något som drabbar både kvinnor och män. Försöker man hantera detta själv blir lösningen endast tillfällig och blir synlig igen på bara någon dag. Som tur är finns det mer moderna metoder för att hantera detta idag som kan ge ett mycket mer långvarigt resultat.

Går man bara tillbaka ett årtionde eller så fanns det mer eller mindre endast en lösning utöver rakning, vaxning och liknande. Detta var en metod kallad elektrolys och medan den kunde ta bort hårväxt permanent var det en väldigt långsam process, och smärtsam för patienten därtill.

Idag kan man dock göra hårväxtreducering med hjälp av laser. Nu kanske inte detta låter väldigt trevligt, men faktum är att behandlingen kan göras utan att huden tar någon skada. Det räcker dock inte med endast en behandling då det är viktigt att man behandlar hårstråna när de faktiskt är i tillväxtfasen. Och alla hårstrån växer inte samtidigt, utan en hel del ligger vid ett givet tillfälle i en vilofas. Medan det kan skilja sig en del från person till person har vi i regel mer hår i vilofas än i tillväxtfasen.

Detta betyder också att man kommer behöva vänta en tid mellan varje behandling för att nya hårstrån ska påbörja sin växtfas. En normal väntetid mellan behandlingar är 4-6 veckor, men kan ibland vara längre..

Själva behandlingen går till på så sätt att man avfyrar ljuspulser mot de områden man vill behandla. Ljuset förstör proteinerna i hårsäckar som är i tillväxtfasen och förhindrar den att producera nytt hår. Olika personer reagerar olika på behandlingen, och det beror till viss del på hur grova hårstrån man har. Somliga känner inget alls medan andra känner en pirrande, stickande känsla. Få säger dock att det gör ont på något sätt. Det är vanligt att huden blir rodnad efteråt, men detta försvinner normalt sett inom bara några timmar.

D-vitamin – viktigt för barn som vuxen

Det spelar ingen som helst roll i vilken ålder du för närvarande befinner dig i livet. D-vitamin är något som är viktigt för alla och en var! Dock är det viktigare för vissa riskgrupper än andra, något som vi denna gång tänkte titta lite närmare på för alla er läsares skull.

D-vitamin finns i vissa typer av mat (se bilden ovanför) som vi förtär och kan också skapas själv av kroppen i kombination med solljus och är något som är av yttersta vikt för kroppens hälsa och en rad olika funktioner. På grund av Sveriges geografiska situation så löper många av oss svenska högre risk för brist på d-vitamin, då vi bland annat inte få nog med solljus under vinterhalvåret.

Gravida

D-vitamin är extra viktigt för gravida kvinnor, eftersom man brukar säga att barnet ofta kan ärva sin mammas d-vitaminbrist om en sådan existerar. Detta är någonting som är allt annat än bra för det ofödda barnet och därför något som man vill undvika till varje pris. Därigenom är det oerhört vanligt att kommande mödrar ser till att få i sig behövliga mängder utan att ta några chanser. Hellre för mycket än för lite, är ett ganska bra förhållningssätt i denna fråga.

Barn

Nyfödda bebisar får D-droppar innehållandes D-vitamin gratis ifrån Barnavårdscentralen eftersom det är så pass viktigt för att sådant som skelettet, tänderna och mycket annat ska fungera och utvecklas på rätt sätt. Rekommendationen är att fortsätta att ge ett barn D-droppar till åtminstone 2 års ålder, men gärna betydligt längre än så. I Finland är det exempelvis vanligt att man fortsätter att ge d-vitamintillskott upp till barnet själv blir vuxet i laglig mening, dvs. vid 18 års ålder.

Använda ansiktsmasker

Många har säkert erfarenheter av att prova en ansiktsmask åtminstone en gång. Men det finns också de som aldrig provat detta. Här tänkte vi snabbt förklara vad en ansiktsmask egentligen är och användningen av dem.

Så vad är en ansiktsmask egentligen? Det är ett medel som appliceras på ansiktet och medan de aktiva ämnena man hittar i dem även kan hittas i lotions och rengörare finns de i regel i högre koncentrationer i ansiktsmasker. Detta är anledningen till varför en ansiktsmask kan upp nå ett liknande resultat men ofta mer synbart och på kortare tid. Man kan använda ansiktsmasker för att rengöra ansiktet, hjälpa blodcirkulationen och rensa porerna.

Vid val av ansiktsmask är det viktigt att veta vilken typ av hud man har; det vill säga om den är torr, fet, känslig eller en kombination av dessa. Läs noga på varje produkt för att se vilken det är som passar bäst. Att bara prova sig fram är ingen bra idé då fel typ av produkt för ens hud kan ge ett minst sagt icke-önskvärt resultat.

Man kommer dock vilja undvika att använda ansiktsmasker allt för ofta då detta kan leda till mer långvarig uttorkning av huden, vilket kan vara väldigt jobbigt om man redan hade ganska torr hud till att börja med. En gång i veckan är ungefär så ofta som man borde göra det. Man kan fortfarande se fördelaktiga resultat om man gör det lite mer sällan, men oftare än en gång i veckan bör man i alla fall inte använda dem.

För att få bästa möjliga resultat gäller det att vara noga med förberedelserna och appliceringen. Vid blandhy kan det vara smart att applicera olika ansiktsmasker på olika delar av ansiktet istället för en och samma överallt. Som sagt är ansiktstypen viktig att tänka på i alla skeden.