Ta hand om din kropp

1501749-beautiful-fitness-body

 

Vardagen kan vara påfrestande för kroppen. Ibland innebär jobbet att kroppen belastas ojämnt. För vissa kan det leda till problem som till exempel ryggont . Andra lider av besvär med magen eller allergier. Ont i ryggen har nästan blivit en folksjukdom och en av anledningarna är att vi sitter ner för mycket.

Den mänskliga kroppen är inte skapt för att sitta ner större delen av livet. Egentligen är det alltså inte så konstigt att folk får ont i ryggen. Trots detta kräver många människors arbete att de sitter ner. Som tur är har våra arbetsplatser börjat bli medvetna om hälsorisken långvarigt stillasittande innebär och allt fler företag köper nu in höj- och sänkbara skrivbord.

Det finns många bra knep för dig som sitter mycket i jobbet. Det bästa är att du tar korta pauser: ställ dig upp, gå omkring, sträck på dig och stretcha lätt. Se även till att din kontorsstol är ergonomisk och går att ställa in på ett bra sätt.

En kombination av kost och motion

Kroppen behöver inte bara träning för att må bra. Även kosten är viktig för att kunna bibehålla en god hälsa. Se till att du får i dig näringsrik och varierad kost. Mycket grönsaker är bra! För många räcker det dock inte att träna och äta hälsosamt, vi får ont i kroppen i alla fall. Om du är en av alla de som lider av ont i nacken, ryggen eller i lederna, finns bra hjälp att få. Runtom i landet finns flera kliniker som behandlar bland annat ryggsmärtor.

I Stockholm finns ett flertal kliniker som kan hjälpa dig få tillbaka hälsan och en kropp du kan trivas och må bra i.

Det är viktigt att rörelseapparaten fungerar som den ska. Om du får låsningar eller blockeringar kan detta orsaka mycket smärta och leda till skador. Eftersom kroppen har drygt 200 ben och en hel del leder är det inte konstigt att man kan få ont här och var.